www.glommaguiden.com Forum Hovedsiden
Her kan du diskutere sportsfiske, legge inn fiskerapporter og kjøpe & selge utstyr

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   ProfilProfil   Logg InnLogg Inn 

Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   

Fisket i Vorma

Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.glommaguiden.com Forum Hovedsiden -> Forvaltning
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
OT Ljøstad
Entusiast med skrivekløe
Ble Medlem: 10 Mar 2006
InnleggSkrevet: 08:14 - Torsdag 25 Sep 2008    Tittel: Fisket i Vorma Svar med Sitat

Jeg fikk en kopi at et brev som Bjarne Thomsen har sendt til Miljøvernavdelingen, Fylkesmannen i Olso og Akershus. Det er mye fornuftige synspunkter her:

Angående fiske i Vorma

Undertegnede hadde oppsyn og fisket i Vorma i mange år.

Jeg sa opp som oppsyn i mars 2004 etter gjentatte trakasseringer, trusler og treghet i fornuftig forvaltning. Jeg var en av pådriverne for fredning, noe som ikke var populært hos en liten gruppe som stort sett fisker fra gytetid og utover vinteren. De går etter stor ørret, “trofefisk”. Dorgefiske med store woblere er gjennomgangsfiskeredskap. Hovedsakelig 3 treblekroker. Jeg drev selv og fisket en del også senhøstes og vintere, hovedsakelig med flue, dvs steamere. Men jeg tok heldigvis til vettet, ørreten er på dette tidspunkt heller ikke særlig matnyttig.

Når det gjelder innsendte skjellprøver, kan man få det resultatet man vil via hvilke ørreter man sender prøver av, noe jeg tror ble gjort.

At Vorma har en liten storørretstamme er jeg selv overbevist om. Men det er vinternæringsvandrere fra Mjøsa det fiskes mest av både med og uten klippet fettfinne. Det blir faktisk tatt en del ørret også på vanlig “sommerfiske”. Også da en del fisk uten klippet fettfinne! At ørret gyter i dette området hersker det ingen tvil om. Vorma (varm) fryser unntaksvis om vinteren. Undersøkelsene som ble gjort av blant annet fylkesmannen i Oppland (fiskeforvalter Hegge), ble gjort litt for tidlig, da gytingen foregår senere enn mange andre steder. Grunnet andre gjøremål måtte dette gjøres da.

Elvens bunnsubstans ble da studert via vannkikkert og dykker. Hele Vorma ble undersøkt på vårparten. Tidlig flom og farge vanskeligjorde deres arbeid.

Vorma fra Svanfossdammen til Horgen/Farsett + øynene nedenfor, hadde en meget fin harrbestand for noen år tilbake. Denne er i ferd med å bli fisket helt ned. Når harren er i bettet, kan man nesten ta så mange man vil. Det sier seg selv at når det især fiskes fra båter, 2-3 mann i hver, søkke nederst og 3 nymfer som oppheng, tas det ut veldig mye av stammen. Især innen et så begrenset område. Jeg tror opp mot 90%av dem som fisker i Vorma, fisker innen disse 1800 meterne. Dette fisket foregår nesten daglig, vår sommer og høst. Det tas heller ikke hensyn til minstemål eller andre bestemmelser. Noen skryter uhemmet av at de har tatt 100 harr på en dag. Størrelsen og mengden harr har gått sterkt tilbake de siste årene.

Utmarksavdelingen for Akershus og Østfold hadde et harrundersøkelsesprosjekt for noen år siden, 2003. Jeg fisket drøye 100 harr for dem ovenfor Svanfoss, Svanfoss - Horgen/Farsett og rundt øyene nedenfor. Gjennomsnittsstørrelsen var markant mindre i det hardt fiskede området Svanfoss, Horgen/Farsett. Dette fisket foregikk med fluestang, tørt og synkeline nymf. Dette var 5 år siden, og mange hevder at situasjonen bare forverres år for år.

Jeg og mange andre fiskere finner ikke lenger harrfisket Svanfoss - Horgen/Farsett interessant.

Vil vi fiske noen fine harr, så er ikke Minnesund-Eidsvoll eller Glomma langt unna.

Kan nevne at størrelsen og mengden av harr er mye bedre f.eks rett overfor Svanfoss og i Eidsvollområdet og Minnesund. Der er fiskepresset mye mindre og de fleste som fisker der, begrenser seg.

Angående forslag til forskrift. Mine forslag:

1. Geografisk virkeområde: Jeg ville utvidet 1800 metergrensen og tatt med øyene lenger ned. I tillegg ville jeg hatt med området ovenfor Svanfoss til 700-800 meter ovenfor øya ca 800 meter oppstrøms Svanfoss.

2. Bestemmelser for fisket:

Redskapsbruk, søkke, dupp, kun en flue, nymfe eller markkrok.

Sonefredning. Kan nevne at ingen har sett fisk i fisketrappen, og man hindrer fiske fra handikapbrygge.

Fisketid: Ville utvidet dette litt i begge ender (14 dager). Fisken får ro til å finne gyteplasser og kan hente seg litt mer inn etter gyting.

Minstemål harr, ørret:

Ville hatt 35 cm for ørret. Minstemål 35 cm for harr er fornuftig, men man burde også hatt størstemål for å bevare stamfisken.

Men det kanskje viktigste er å innføre bag limit, f.eks 5 harr pr dag, noe de har hatt bra uttelling på flere andre steder.

Når det gjelder fritt fiske av settefisk, har fylkesmannen helt rett. Dessuten gyter også settefisken, den er ikke steril. Forslaget fra noen fiskere fra Brårud og Fenstad tror jeg er nok et desperat forsøk på å torpedere enhver form for fredning.

3. Bestemmelser om brudd på forskriften.

Kan nevne at alle med fiskekort kan påpeke brudd på påbud og evt anmelde forholdet. Fotodokumentasjon, mobil eller annet kamera er ikke dårlig verktøy for å dokumentere.

Det er en svakhet ved “oppsynet” i dag, at de to som har det, ikke går ut i båt (Vorma vest). Dessuten har Vorma vest meldt seg ut av Glomma Vorma grunneierlag. Således finnes det ingen kontroll ute på elven eller Vorma øst og resten av elven.

I hovedsak støtter jeg fylkesmannens forslag. Når grunneiere ikke innser at en god fiskeelv er en ressurs, bør det offentlige overta. Uten effektivt oppsyn og uten konsekvenser for dem som bryter forskriftene, har de ingen verdi.

Dette er som nevnt mitt syn og jeg kan ha urett på enkelte punkter, men i hovedsak tror jeg at mitt syn støttes av mange andre.

I det håp at fremtidige generasjoner vil få glede av å fiske i Vorma, tegner jeg

Bjarne Normann Thomsen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.glommaguiden.com Forum Hovedsiden -> Forvaltning Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Glommaguiden © 2006